АДВОКАТСЬКЕ бюро
Кучерявого Олега Петровича

повний комплекс юридичних послуг, захист інтересів громадян і юридичних осіб

Бер

5

Змінено підсудність справ по соціальних виплатах

Автор: Advocat

Нарешті з’явилася надія, що Верховна Рада почалася розвертатися обличчям до людей і виправляти ту законодавчу маячню, яку вони накопичували багато років поспіль. 18 лютого цього року “народні обранці” прийняли закон № 1691-VI, яким перенесли (точніше повернули) розгляд судових справ по спорах з приводу різних соціальних виплат, соціальних послуг, пільг, речового майна, тощо з адміністративного судочинства до цивільно-процесуального судочинства.

При цьому, частину першу статті 15 Цивільного процесуального кодексу України (ЦПК) тепер викладено в такій редакції: “Суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо:

1) захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин;

2) спорів з приводу призначення, обчислення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням та інших соціальних виплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг, речового майна, пайків або грошової компенсації замість них;

3) інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства“.

Одночасно, у Кодексі адміністративного судочинства України (КАС) виключено пункт 3 частини першої статті 18.

Для неюристів і для тих, хто досі не стикався з подібними проблемами пояснюю: з 2004 р. і до цього часу подібні справи (позови чорнобильців, “дітей війни”, пенсіонерів, військових пенсіонерів, одиноких матерів, тощо) розглядалися судами у відповідності до норм КАС, який напевне взагалі не потрібний і є ярким прикладом того, як можна непогану ідею перетворити на непотріб. По першій інстанції (в районних судах) особливих проблем в зв’язку з такими розглядами у принципі не виникало. Але, державні та комунальні органи, які не бажали виплачувати людям кошти навіть по судових рішеннях, зловживаючи своїми процесуальними правами, подавали апеляції до відповідних регіональних апеляційних адміністративних судів. І мало того, що такі розгляди дуже розтягувалися у часі з відповідною затримкою грошових виплат, та ще і більшості позивачів було аж занадто важко і дорого їздити до регіональних міст, де розташовані апеляційні адміністративні суди. Таким чином, люди фактично позбавлялися свого права брати участь у апеляційному розгляді.

Тепер такі справи будуть розглядатися судами по правилам ЦПК – від першої до касаційної інстанції. Зокрема, тепер апеляції мають розглядати обласні апеляційні суди. Касаційна інстанція по справах такого роду – не Вищий адміністративний суд, а Судова палата в цивільних справах Верховного суду України.

І саме головне: тепер не діє річне обмеження позовної давності (строку звернення до суду), що було встановлене КАС і через який тисячі позивачів втратили своє право на отримання недоплачених коштів. Строк позовної давності по пенсійних і інших соціальних виплатах тепер 3 роки. Але це вже не буде стосуватися раніше поданих позовів. Щоправда, по справах, розгляд яких не завершено у першій інстанції, у позивачів залишається право подати до суду заяву про залишення адміністративного позову без розгляду і подати його знову – вже як цивільний позов. Звісно, що треба добре подумати – чи доречно це в кожному конкретному випадку. Дуже не радив би позивачам думати про це самостійно. Раджу скористатися хоча б консультативною допомогою юриста.

Відразу слід зауважити, що новоприйнятим законом встановлено, що після набрання чинності цим Законом адміністративні суди завершують розгляд справ, провадження в яких було відкрито за пунктом 3 частини першої статті 18 КАС. То саме стосується апеляційних і касаційних скарг, за якими апеляційним і касаційними адміністративними судами вже було відкрито провадження.

Адміністративні позови, апеляційні та касаційні скарги чи подання, подані до набрання чинності цим Законом до відповідних адміністративних судів в адміністративних справах, передбачених пунктом 3 частини першої статті 18 КАС, і за якими провадження не відкрито, передаються цими судами до відповідних судів, які здійснюватимуть їх розгляд у порядку цивільного судочинства. Суди першої інстанції самі повинні перейти на розглядтаких справ у порядку, передбаченому ЦПК. Якщо якісь позови даної категорії перебувають в окружних адміністративних судах і провадження в них ще не відкрите, окружні адміністративні суди повинні самі переслати їх у відповідні місцеві суди (міські, районні), а ті вже мають розпочати розгляд по ЦПК.

Враховуючи поширену тяганину в багатьох апеляційних адміністративних судах слід очікувати перенаправлення значної кількості апеляційних справ з адміністративних апеляційних судів до обласних апеляційних судів.

Доповнення: закон набрав сили 10 березня 2010 року.

Разъяснения этой статьи актуальны только до 1 января 2011 г., поскольку в законодательство 7.07.2010 года опять внесены изменения по вопросам подсудности дел по социальным искам и по срокам обращения в суд.

Статью с новыми разъяснениями читайте 15.08.2010 г.

О еще более новых изменениях подсудности “социальных дел” читайте материал от 16 сентября

Наиновейший образец иска опубликован 21 сентября.

________________________________________________________________

Публікація – березень 2010 р.



Один відгук

  1. Николай Гулый :

    Коротко и толково. Молодец !