АДВОКАТСЬКЕ бюро
Кучерявого Олега Петровича

повний комплекс юридичних послуг, захист інтересів громадян і юридичних осіб

Січ

27

Новий порядок реєстрації нерухомості

Автор: Advocat

5087931З 1 січня 2016 року набрала01 rus чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 р. № 1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». З назви зрозуміло, що ця кабмінівська постанова визначає новий порядок реєстрації нерухомого майна. І такі зміни є істотними!

Постановою затверджено три порядки, що пов`язані з реєстрацією нерухомості, а саме:

  • Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень,
  • Порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно,
  • Порядок доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Одночасно втратили чинність декілька раніше діючих нормативних актів.

Що стосується істотних нововведень, насамперед, слід зазначити, що змінами скасовується такий документ, як свідоцтво про право власності, натомість право власності на нерухомість буде підтверджуватися через мережу Інтернет. Тобто, власникам квартир, будинків, земель та іншої нерухомості під час реєстрації нерухомості не буде видаватися свідоцтво про право власності на цю нерухомість, а замість того, факт володіння нерухомістю буде підтверджуватися рішенням реєстратора про реєстрацію права на нерухомість, яке, у свою чергу, буде оформлюватися лише в електронному вигляді. При цьому момент, з якого право зареєстровано – це момент опублікування такого рішення на веб-порталі Міністерства юстиції України. На руки власник може отримати роздруківку вказаного рішення, але ж без використання спеціальних бланків, без підпису і без печатки реєстратора. Тобто, Ви отримуєте папірець, якій за вартістю дорівнює клаптику туалетного паперу і який Ви, за великим рахунком і не зможе використати за іншим призначенням.

Щоправда, заявнику на проведення реєстраційної дії видається копія його заяви. На цій заяві має розписатися той, хто її (заяву) формує і приймає, а саме – уповноважена особа суб’єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник. Після проставлення підписів на заяві уповноважена особа суб’єкта державної реєстрації прав, нотаріус або його помічник реєструє заяву в базі даних заяв.  Та все одне, навіть з підписом якогось помічника нотаріуса, вартість цієї копії заяви не набагато більша, ніж у вищезазначеного інтернет-папірця.

Реєстрацію нерухомості тепер можна проводити у нотаріусів без обмежень, що з одного боку, виглядає більш-менш позитивно, як би не вищезазначене нововведення щодо способу реєстрації.

В цілому, така «електронна реєстрація» здається геть не зрозумілою за задумом. Щонайменше з точки зору нормальної логіки? Чому реєстратор, витягуючи роздруківку з реєстру не ставить на ній навіть підпис і печатку? Кому заважає наявність у власників нерухомості документального підтвердження їх права власності на нерухомість? На жаль напрошується лише один висновок: рейдерам, які планують в подальшому таку нерухомість захоплювати (може й у масових масштабах)? А в чиїх інтересах діяли автори цієї постанови Кабміну?

Щодо рейдерів, те навряд чи у планах йдеться про захоплення квартир у хрущьовках, хоча й це не виключене. Мабуть правильніше припускати, що йдеться про майбутню спрямованість на земельні ділянки, які занадто розпорошені в масах населення і багато «солідних людей» вважає, що потрібно цю розпорошеність ліквідувати, шляхом перерозподілу власності та об`єднання цих ділянок в обмеженій кількості «кріпких» рук? Крім того, до нерухомості відносяться не лише квартири і землі, а й ще промислова нерухомість…

Нас заспокоюють, що такі випадки не будуть масовими (щось не віриться!). Але ж в будь якому разі вони все ж будуть трапляться. не може бути, щоб вони не траплялися, адже для цього достатньо лише заволодіти електронно-цифровим підписом нотаріуса або реєстратора, або підкупити когось з них. Чи Ви вірите, що всі будуть чесними? Ну що ж, залишається радіти за Вас…

Та навіть, якщо відкинути вбік теорію «зговору рейдерів», ні коли не слід забувати, що будь які електронні системи, щоб там не казали їх створювачі, адміністратори та можновладці, вони є не достатньо надійними. Завжди залишається небезпека хакерського втручання, пошкодження апаратури, електромагнітного руйнування систем та навіть їх фізичного знищення під час різноманітних громадських заворушень, які доречи, можуть бути здійснені спеціально для їх знищення.  І після того, у Вас та у великої маси населення не залишиться жодного підтвердження права власності на нерухоме майно і навіть не лишиться жодної можливості впевнено підтвердити своє право власності. Як то кажуть, замучитеся «бігати по судах», щоб довести це своє право. І замучитеся сплачувати судові збори, якщо будете мати з чого, адже вони владою вже завбачливо істотно підвищені.

Та при цьому, Ви завжди можете порадіти, що у Вас буде досить зручний, відкритий доступ до реєстру через сайт електронних сервісів Мінюсту України. Так, не виходячи з дому можна перевірити інформацію про будь-яку нерухомість на території України (якщо, звичайно, така інформація вказана в реєстрі). Достатньо тільки пройти нескладну реєстрацію на сайті. Зручною є і можливість через нотаріуса проводити не лише реєстрацію нерухомості, стосовно якої проводилися нотаріальні дії, але й усі інші реєстраційні операції. Крім цього, подати документи можна і через центри надання адміністративних послуг.

Також корисним нововведенням є можливість оскаржувати дії реєстраторів не тільки до суду, але й до Міністерства юстиції України та його територіальних органів. Але, як Ви підтвердите дії реєстратора, які хочете оскаржувати, якщо вони не видають жодного документу на підтвердження свої дій, геть не зрозуміло?

Власникам нерухомості тепер залишається порадити періодично, при чому, як можна частіше перевіряти свої об’єкти власності в реєстрі. При чому, ні в якому разі не викидайте наявні у Вас на цей час оригінали свідоцтв про право власності на нерухомість, витяги з реєстру, державні акти про право власності на земельні ділянки – з «мокрими» печатками. А якщо Ви проводите якісь нові дії з своєю нерухомістю, при яких у Вас ці оригінали документів мають забрати для долучення до відповідних справ, обов`язково зробіть собі копію. В ідеалі – нотаріально засвідчену.

_________________________________________________

Публікація – січень 2016 року

 

Зацікавила публікація?
  • Одержуйте нові публікації по RSS або E-mail.


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *