Січ
12
Відповідальність за порушення виборчого законодавства
О. ШЕВЧУК, старший помічник прокурора Сокирянського району, юрист 1 класу.
Досвід попередніх виборчих процесів свідчить про необізнаність громадян про те, яким чином захистити свої конституційні права, до кого звертатись зі скаргами на ті чи інші порушення. У зв’язку з наближенням чергових виборів Президента України вважаю за доцільне роз’яснити порядок оскарження дій суб’єктів виборчого процесу та відповідальність за порушення під час проведення виборів.
Питанню оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються процесу виборів Президента України, а також відповідальності за порушення виборчого законодавства, відведено розділ 12 Закону України «Про вибори Президента України».
Згідно з вимогами ст. 91 вказаного Закону звертатися зі скаргою, що стосується процесу виборів Президента, мають право у випадках, передбачених ст. 92 Закону, кандидат на пост Президента України, партія (блок) – суб’єкт виборчого процесу, виборча комісія, а також виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження.
Відповідно до вимог ст. 93 Закону скарга, що стосується процесу виборів, в тому числі призначення, підготовки і проведення виборів, подасться до відповідної виборчої комісії або до суду.
Важливе значення має термін подання скарги, оскільки він продовженню або поновленню не підлягає. Так, згідно зі ст. 94 Закону скарга, зазначена у статтях 91 та 92 цього Закону, може бути подана протягом п’яти днів після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, крім випадків, зазначених у частинах третій та четвертій цієї статті.
Бездіяльність, що може бути оскаржена відповідно до цього Закону, вважається вчиненою в останній день строку, у який мала бути, але не була вчинена відповідна дія. Згідно з ч. 3 ст. 94 Закону, скарга щодо порушень, які мали місце до дня голосування, може бути подана не пізніше часу закінчення дня, що передує дню початку голосування.
Частиною 4 ст. 94 даного Закону визначено, що скарга щодо порушень, які мали місце в день голосування, може бути подана до виборчої комісії, яка допустила порушення, не пізніше закінчення голосування, а до виборчої комісії вищого рівня або до суду – не пізніше двадцять четвертої години дня наступного за днем голосування, в порядку, встановленому цим Законом.
Не менш важливим є також форма і зміст скарги, оскільки їх недодержання є підставою для повернення скарги без розгляду.
Зокрема, скарга виборця повинна містити:
1) назву виборчої комісії або суду, до якої (якого) вона подається; 2) прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина України або точну назву та місцезнаходження (офіційну поштову адресу) виборчої комісії чи партії (блоку) – заявника скарги; 3) назву суб’єкта оскарження та його поштову адресу; 4) суть порушеного питання; 5) виклад обставин і зазначення доказів, якими заявник скарги обґрунтовує свої вимоги; б) чітко сформульовані вимоги; 7^ перелік документів і матеріалів, що додаються; 8) зазначення зацікавлених осіб, яких суб’єкт подання скарги вважає за потрібне залучити до розгляду скарги; 9) підпис заявника скарги (представника юридичної особи заявника) із зазначенням дати підписання. Скарга підписується особою, яка її подає. До скарги додаються її копії у кількості, яка дорівнює кількості суб’єктів оскарження та зацікавлених осіб, зазначених у скарзі.
У відповідності зі ст. 105 згаданого Закону особи, винні в порушенні законодавства про вибори Президента, притягаються до кримінальної, адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом. Вид відповідальності встановлюється в залежності від характеру вчиненого порушення, його суспільної небезпеки, а також наслідків, які потягнуло те чи інше порушення.
Що стосується кримінальної відповідальності, то законодавцем розслідування кримінальних справ про злочини цієї категорії віднесено до компетенції органів прокуратури. Відповідно і розгляд скарг та звернень громадян, в яких містяться відомості про злочин, також повинні забезпечувати органи прокуратури.
До кримінально караних діянь законодавець відносить:
– перешкоджання вільному здійсненню громадянином свого виборчого права, поєднані з підкупом, обманом або примушуванням, застосуванням насильства, знищенням чи пошкодженням майна, або іншим способом (ст. 157);
– незаконне виготовлення або зберігання чи використання завідомо незаконно виготовлених виборчих бюлетенів, бланків відкріпних посвідчень; підробка виборчих документів, а так само їх використання; незаконна передача іншій особі виборчого бюлетеня виборцем; викрадення чи приховування виборчого бюлетеня, виборчого протоколу або скриньки з бюлетенями або незаконне знищення чи псування скриньки з бюлетенями (ст. 158);
– незаконне знищення виборчої документації, а так само її пошкодження (ст. 158-1);
– умисне порушення таємниці голосування під час проведення виборів, що виявилось у розголошенні змісту волевиявлення громадянина, який взяв участь у виборах (ст. 159).
Відповідальність за вчинення злочинів, пов’язаних з виборчим процесом, є різною та встановлюється судом в кожному конкретному випадку. Це можуть бути штраф до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, виправні роботи на строк до 2 років, обмеження волі на строк до 5 років, позбавлення волі на строк до 6 років.
Таким чином, зі скаргами, що стосуються процесу виборів, втому числі призначення, підготовки і проведення виборів, слід звертатися до виборчої комісії або суду, а зі скаргами про злочини, наведені вище, – до органів прокуратури.
Газета “Сокиряни сім днів”, № 1(208) 1 січня 2010 р.