Січ
5
Бізнес захистили і від перевірок і від народу
У середині грудня Верховна Рада вирішила створити більш сприятливі умови для започаткування та ведення бізнесу в Україні. Законом вiд 15.12.2009 № 1759-VI внесено відповідні зміни до деяких законів України.
Зокрема частину першу статті 52 Закону України “Про господарські товариства” викладено в новій редакції і тепер для створення статутного (складеного) капіталу товариства з обмеженою відповідальністю достатньо розміру одної мінімальної заробітної плати, діючої на момент створення товариства. До цього, для створення статутного капіталу ТОВ було необхідно не менш, як 100 мінімальних розмірів заробітної плати.
МЧС-никам тепер нібито заборонено отримувати пожертвування від юридичних осіб і громадян, але дозволено їх отримувати з інших джерел, не заборонених законодавством. До речі, слід зазначити, що нові закони про посилення боротьби с корупцією взагалі забороняють отримання державними службовцями и державними органами будь чого і від будь кого, але вступ в дію цих законів відкладено до 1 квітня 2010 року.
Внесено зміни і до закону “Про оренду державного та комунального майна”. Тепер, не можна просто так, за бажанням директора комунального підприємства, або якогось чинуші, змінити орендаря, який належним чином виконував свої обов’язки по договору оренди цілісного майнового комплексу підприємства або його структурного підрозділу. Поміняти орендаря можна лише за умови відсутності заяви про намір орендувати цілісний майновий комплекс від чинного орендаря, впродовж двадцяти днів з дня направлення йому повідомлення. Хоча, сфабрикувати направлення такого повідомлення дуже просто. Термін дії договору оренди будь якого державного або комунального майна тепер не може бути меншим, ніж п’ять років, якщо орендар не пропонує менший термін (стаття 17 закону). Термін дії договорів оренди державного та комунального майна для суб’єктів малого підприємництва, укладених до набрання чинності цим Законом, вважати продовженим до п’яти років з дня укладення, якщо орендар не пропонує менший термін. Хоча ця норма є явно автоматичною, але все ж слід порадити зацікавленим читачам: викласти продовження терміну на папері – у додатковій угоді до договору оренди. Якщо виникають проблеми и непорозуміння з адміністрацією, слід надіслати рекомендованого листа з висловлюванням бажанням продовжити термін до 5-ти років і з посиланням на закон вiд 15.12.2009 № 1759-VI.
Змінено і деякі положення закону “Про ліцензування певних видів господарської діяльності”. Зокрема, тепер ліцензія на провадження певного виду господарської діяльності видається на необмежений строк. Щоправда Кабмін може обмежити строк дії ліцензії на провадження певного виду господарської діяльності, але цей строк не може бути меншим, ніж п’ять років. Зрозуміло, що ліцензію може бути анульовано з підстав, що зазначені в законі, але тепер рішення про анулювання ліцензії набирає чинності через тридцять днів з дня його прийняття, крім рішень, прийнятих за заявою ліцензіата про анулювання ліцензії та в разі смерті ліцензіата, які набирають чинності з дня їх прийняття. Але строк дії ліцензій, отриманих суб’єктами господарювання до набрання чинності цим Законом, не продовжується.
Цікаве доповнення внесено до Закону “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”. До нього введено таке поняття – як принцип мовчазної згоди, тобто – принцип, згідно з яким суб’єкт господарювання набуває право на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання відповідного дозвільного документа, якщо ним або уповноваженою ним особою подано в установленому порядку заяву та документи в повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено. Строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено конкретним законом. І якщо у цей визначений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видано або не направлено, застосовується вказаний принцип мовчазної згоди. Копія опису прийнятих документів з відміткою про дату їх прийняття є підтвердженням подання заяви та документів адміністратору або дозвільному органу. Таким чином, не забувайте отримати копію опису зданих документів. Хоча, хотів би я подивитися на ситуацію, коли підприємець заміст дозволу показує перевіряючому опис зданих документів і каже, що він має право…
Законом встановлено до 1 січня 2011 року мораторій на здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органами державної влади та органами місцевого самоврядування, їх посадовими чи службовими особами щодо суб’єктів малого підприємництва, крім:
· проведення перевірок суб’єктів малого підприємництва, господарська діяльність яких віднесена до високого ступеня ризику, критерії визначення якого затверджено Кабінетом Міністрів України відповідно до вимог Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”;
· проведення органами державної податкової служби планових та позапланових виїзних перевірок (крім перевірок, які проводяться згідно з пунктами 4 і 8 частини шостої статті 11-1 Закону України “Про державну податкову службу в Україні”);
· проведення органами Пенсійного фонду України планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання з високим або середнім ступенем ризику.
Мораторій також встановлено на збільшення розміру орендної плати за договорами оренди державного майна, укладеними Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами із суб’єктами малого підприємництва.
Особливо цікавим є накладення такого ж мораторію на проведення органами захисту прав споживачів позапланових перевірок за скаргами споживачів. Тобто: жалійтеся чи не жалійтеся на якість продукції – ні хто Вашу скаргу перевіряти не буде. При тому, що наші виробники все більше виробляють всілякої гидоти і отрути замість продуктів споживання і широкого вжитку, а імпортери в цих сегментах ринку завозять майже виключно гидоту, ця норма закону мала би викликати здивування, як би не знати, що ці гнобителі народу досить широко представлені у Верховній Раді.