АДВОКАТСЬКЕ бюро
Кучерявого Олега Петровича

повний комплекс юридичних послуг, захист інтересів громадян і юридичних осіб

Гру

4

Встановлено порядок розгляду судами справ про соціальні виплати

Автор: Advocat

2 грудня 2010 року Верховна Рада України нарешті спромоглася розглянути і прийняти закон про порядок розгляду справ, які стосуються соціальних виплат, пільг, тощо. Зроблено це законом “Про внесення зміни до розділу XII “Прикінцеві положення» Закону України “Про судоустрій і статус суддів” щодо передачі справ, пов’язаних із соціальними виплатами” (як накрутили?!).

На жаль, остаточний варіант закону поки не доступний, відомий лише проект від 19 листопада, що був поданий на розгляд Верховної Ради 2 грудня. Та, якщо враховувати, що зараз депутати переважно голосують за принципом “одобрямс”, те найвірогідніше, що цей проект був прийнятий без змін.

Нагадуємо, що проблеми виникли у зв’язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 9 вересня 2010 року № 19-рп/2010 у справі щодо підвідомчості справ, пов’язаних із соціальними виплатами, яким було визнано неконституційним переведення справ такої категорії до цивільно-процесуального судочинства. Після цього Рішення КСУ суди впали в колапс і не знали – як їм розглядати справи.

На жаль Верховна Рада два с половиною місяці тягнула з розглядом цього законопроекту, хоча судячи з остаточного його варіанту, тягнути ні яких реальних причин не було. Тобто напрошується висновок, що “народні” депутати навмисне затягували прийняття законопроекту, щоб суди довше не могли розглядати справи. Це призвело, до того, що більшість українських судів першої інстанції безпідставно повністю позакривали провадження в справах, позови в яких раніше були подані по ЦПК. Як наслідок – значна частина позивачів, втративши віру у українську законність і судовий захист, “плюнула” і на державу і на Раду і на цей самий “судовий захист”, припинила добиватися реалізації своїх законних прав. Саме на це, напевне, влада і розраховувала…

В свою чергу, апеляційні суди або не розглядали справи взагалі (у кращих випадках), а деякі розпочали цими справами “грати у футбол” з апеляційними адміністративними судами. Це призведе до того, що такі справи – “м’ячики” ще будуть “літати” і не скоро будуть розглянуті. Їх ще потрібно буде знайти – де вони опинилися.

Тепер – по суті прийнятого законопроекту.

Абзац одинадцятий пункту 1 розділу XII “Прикінцеві положення” Закону України “Про судоустрій і статус суддів” замінено аж сімома абзацами. Зокрема постановлено, що підпункт 2 підпункту 3.6 та підпункт 10 підпункту 3.7 пункту 3 розділу XII “Прикінцеві положення” щодо передачі до юрисдикції адміністративних судів та вилучення із цивільної юрисдикції спорів з приводу призначення, обчислення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням та інших соціальних виплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг, речового майна, пайків або грошової компенсації замість них, вводиться в дію з 1 грудня 2010 року. Мається на увазі, що всі справи даної категорії мають розглядатися з 1 грудня 2010 р. за правилами адміністративного судочинства.

При цьому:

місцеві загальні суди у справах щодо таких спорів, в яких провадження раніше було відкрито в порядку цивільного судочинства, закривають провадження за правилами ЦПК та розглядають їх як відповідні адміністративні суди у порядку адміністративного судочинства. Для розгляду спору у порядку адміністративного судочинства суд самостійно, без необхідності вчинення учасниками таких спорів будь-яких дій, постановляє ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі. Ухвали суду з цих питань (про закриття провадження за правилами ЦПК та про відкриття провадження за правилами КАС) не підлягають оскарженню;

позовні заяви щодо таких спорів, які подані до місцевих загальних судів у порядку цивільного судочинства до 1 грудня 2010 року та провадження за якими не відкрито, розглядаються цими судами за правилами КАС, як адміністративними судами. Та, як вже було сказано, ці норми мертвонароджені, оскільки переважна більшість таких справ судами вже закрита провадженням;

апеляційні суди у справах щодо таких спорів (в яких провадження було відкрито в порядку цивільного судочинства) закривають провадження за правилами ЦПК та розглядають їх за правилами КАС. Для розгляду справи у порядку адміністративного судочинства апеляційний суд самостійно, без необхідності вчинення учасниками таких спорів будь-яких дій, постановляє ухвалу про відкриття апеляційного провадження в адміністративній справі. Ухвали суду з цих питань (про закриття провадження за правилами ЦПК та про відкриття провадження за правилами КАС) не підлягають оскарженню;

апеляційні скарги щодо таких спорів, які подані до апеляційних судів до 1 грудня 2010 року в порядку цивільного судочинства, та апеляційні скарги, передані відповідним апеляційним судам згідно з Законом “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо підвідомчості справ, пов’язаних із соціальними виплатами” від 18.02.2010 року № 1691-VI, провадження за якими не відкрито, розглядаються цими апеляційними судами у порядку адміністративного судочинства.

Відразу виникає питання: який апеляційний суд Верховна Рада вважає відповідним. За змістом виходить, що розглядати повинен загальний апеляційний суд, але конкретно про це в законі ні чого немає. Крім того, деякі апеляційні суди позакривали (як завжди: думали – не додумали) провадження в справах і повідправляли їх в адміністративні апеляційні суди. Тобто, справи ще будуть “літати” туди-сюди.

Справи щодо таких спорів, які станом на 1 грудня 2010 року перебувають у провадженні суду касаційної інстанції, передаються цим судом до відповідного адміністративного суду, який здійснюватиме їх розгляд за правилами КАС;

касаційні скарги щодо таких спорів, які подані до 1 грудня 2010 року до суду касаційної інстанції і провадження за якими не відкрито, а також касаційні скарги, які були передані до цього суду відповідно до Закону від 18.02.2010 року, передаються до відповідного адміністративного суду, який здійснюватиме їх розгляд за правилами КАС.

Закон набирає чинності з дня його опублікування, але як вже зазначено, фактично буде діяти з 1 грудня 2010 р. Щоправда, закон ще не підписаний Президентом, і відповідно, не опублікований офіційно.

Ще раз нагадую, що дана стаття підготовлена не за остаточним текстом прийнятого Верховною Радою закону, а за текстом законопроекту, який розглядала Верховна Рада.

__________________________________________________________

Публлікація – грудень 2010 р.



коментарі 4

  1. Дайте, будь ласка, посилання на цей законопроект.

  2. Олександр :

    Скажіть, будь-ласка, де шукати справу, яка була впроваджена по ЦПК, і зараз знаходиться десь в апеляційному суді і ще не зареєстрована навіть ні в якому суді після суду першої інстанції.(судилися по поводу перерахунку пенсії по ст. 42. в лютому 2010 року)

  3. admin :

    Олександру: напишить письмову заяву в районний суд і в обл. апеляційний з проханням повідомити місцезнаходження справи.