АДВОКАТСЬКЕ бюро
Кучерявого Олега Петровича

повний комплекс юридичних послуг, захист інтересів громадян і юридичних осіб

Тра

11

Новий держбюджет – що цікавого для населення?

Автор: юрист Денис Кучерявый

Вже, напевне всім відомо, що Верховною Радою 24 квітня прийнятий і вже вступив у дію Державний бюджет України на 2010 рік. Прийнятий він трохи з запізненням, адже новий прем’єр обіцяв подати його до Верховної ради не пізніше 11 квітня цього року. Але порівняно з тим, наскільки прострочив його подання попередній уряд (місяців так на 4-5), ці 13 днів можна не рахувати.

Також зрозуміло, що цей держбюджет не дуже досконалий. Це не дуже приємно, але головне – що він достатньо реалістичний і взагалі то добре що він є, який би він не був, адже тривала відсутність бюджету майже повністю паралізувала багато напрямків суспільно-економічного життя країни. Наприклад, це стосувалося припинення фінансування матеріально-технічного забезпечення судів, інших державних структур, неможливості фінансування соціальних виплат, виплат з бюджету по рішенням судів, тощо.

Безумовно, що усі статті бюджету більшості населення України не цікаві та і викладають їх законодавці саме таким чином, щоб навіть не кожен юрист або економіст міг їх зрозуміти. Напевне, що депутати і самі не дуже розуміють – що там написано. У нас взагалі багато законопроектів подаються до Верховної Ради за принципом казки про голого короля. Наприклад, подає Кабмін, або якесь міністерство, або навіть група депутатів (не самі ж писали) закон до Верховної Ради. А в ньому накручено, наворочено, ні хто ні чого не розуміє, що і про що там написано, але признатися бояться, роблять розумні фізії і навіть деколи намагаються туди щось своє додати, чим ще більше заплутують ті закони.

Але повернемося до бюджету. Що в ньому цікавого для більшості, або для значної кількості населення? Йдемо постатейно і спробуємо перевести на хоча б відносно людську мову…

Статтею 29 (ч. 4) встановлено, що відшкодування відповідно до закону шкоди, яку було заподіяно громадянинові незаконними діями органів дізнання, досудового слідства, прокуратури, а також судів, у 2010 році за вимогою органів державної виконавчої служби здійснюється органами Державного казначейства України в межах бюджетних призначень, затверджених у Державному бюджеті на цю мету. У разі потреби у таких видатках понад обсяг бюджетних призначень держказначейством подаються відповідні пропозиції щодо виділення коштів з резервного фонду державного бюджету або внесення змін до закону про Державний бюджет. При цьому, до прийняття спеціального закону у 2010 році (чи буде той закон?) списання коштів з бюджету за рішеннями судів щодо відшкодування вартості конфіскованого та безхазяйного майна, що перейшло у власність держави, для юридичних осіб здійснюється у розмірах сум коштів, що надійшли до бюджету від реалізації цього майна.

Списання коштів за відповідним рішенням на користь працівників бюджетної установи (військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу), які мають право на безоплатне або пільгове матеріальне і побутове забезпечення, здійснюється Державним казначейством України з рахунків розпорядників бюджетних коштів за рахунок і в межах бюджетних асигнувань, встановлених на утримання цієї установи. Якщо не буде у відповідних установах коштів – не буде і виплат.

Списання коштів за відповідним рішенням на користь працівників установ системи освіти з виплат, передбачених статтею 57 Закону України “Про освіту”, здійснюється Державним казначейством з рахунків розпорядників бюджетних коштів і в межах відповідних бюджетних асигнувань. Також, якщо не буде у відповідних установах коштів – не буде і виплат.

Статтею 30 встановлено, що у 2010 році рівноцінна та повна компенсація втрат доходів військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу, пов’язаних з оподаткуванням грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержуваних ними у зв’язку з виконанням обов’язків несення служби, здійснюється установами (організаціями, підприємствами), що утримують військовослужбовців та осіб рядового і начальницького складу, за рахунок відповідних коштів, які є джерелом доходів цих осіб, у розмірі фактично сплаченого податку та в межах видатків на грошове забезпечення, передбачених головним розпорядникам коштів у Державному бюджеті. Так само: може виплатять, а може і ні, а може не всім, а тільки керівництву і наближеним особам, які і так немало отримують.

Згідно з частиною 3 ст. 30, у разі якщо особа має право на отримання пенсії відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” (військові пенсіонери, пенсіонери ОВС, СБУ, тощо) та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, призначається одна пенсія за вибором особи. При цьому різниця між розміром пенсії, на який має право особа відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”, та розміром пенсії із солідарної системи відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, виплачується за рахунок коштів державного бюджету.

Статтею 37 затверджено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом “гроші ходять за дитиною” у сумі 275.086,2 тис. гривень. Також надано право Кабінету Міністрів здійснювати протягом 2010 року додатковий розподіл та перерозподіл загальних обсягів зазначеної субвенції між місцевими бюджетами. Мається на увазі, що на ці цілі виділено кошти з держбюджету і їх мають виплачувати.

Статтею 38 за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот надаються житлові субсидії населенню та пільги ветеранам війни; особам, на яких поширюється чинність Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”; особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; особам, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; вдовам (вдівцям) та батькам померлих (загиблих) осіб, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною; жертвам нацистських переслідувань; ветеранам військової служби; ветеранам органів внутрішніх справ; ветеранам податкової міліції; ветеранам державної пожежної охорони; ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби; ветеранам служби цивільного захисту; ветеранам Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України; вдовам (вдівцям) померлих (загиблих) ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів податкової міліції, ветеранів державної пожежної охорони, ветеранів Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранів служби цивільного захисту та ветеранів Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України; звільненим зі служби за віком, хворобою або вислугою років військовослужбовцям Служби безпеки України, працівникам міліції, особам начальницького складу податкової міліції, рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої системи, державної пожежної охорони; пенсіонерам з числа слідчих прокуратури; дітям (до досягнення повноліття) працівників міліції, осіб начальницького складу податкової міліції, рядового і начальницького складу кримінально-виконавчої системи, державної пожежної охорони, загиблих або померлих у зв’язку з виконанням службових обов’язків, непрацездатним членам сімей, які перебували на їх утриманні; звільненим з військової служби особам, які стали інвалідами під час проходження військової служби; батькам та членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби; батькам та членам сімей осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, які загинули (померли), пропали безвісти або стали інвалідами при проходженні служби; реабілітованим громадянам, які стали інвалідами внаслідок репресій або є пенсіонерами; громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; дружинам (чоловікам) та опікунам (на час опікунства) дітей померлих громадян, смерть яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою; суддям у відставці; пенсіонерам з числа спеціалістів із захисту рослин відповідно до частини четвертої статті 20 Закону України “Про захист рослин”; громадянам відповідно до пункту “ї” частини першої статті 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я, частини четвертої статті 29 Основ законодавства України про культуру, частини другої статті 30 Закону України “Про бібліотеки і бібліотечну справу”, абзацу першого частини четвертої статті 57 Закону України “Про освіту”; дітям війни; багатодітним сім’ям. Тобто, фактично зазначеним категоріям громадян на цей рік підтверджено пільги на оплату комунальних послуг і передбачені кошти на відшкодування комунальним службам відповідних втрат по цих пільгах.

То саме стосується пільг і субсидій для цих самих категорій на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.

Підтверджено виділення коштів на надання пільг з послуг зв’язку категоріям, які за законами України мали такі пільги.

Статтею 46 встановлено, що за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу надаються пільги виходячи із розрахунку вартості однієї тонни твердого палива та одного балона скрапленого газу на домогосподарство на рік, а особам, які мають таке право згідно із статтею 48 Гірничого закону України, із розрахунку вартості 3,1 тонни вугілля на побутові потреби на домогосподарство на рік. Гранична вартість твердого та рідкого пічного побутового палива та скрапленого газу визначається Кабінетом Міністрів України.

Статтею 52 на 2010 рік визначено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня – 825 гривень, з 1 квітня – 839 гривень, з 1 липня – 843 гривень, з 1 жовтня – 861 гривні, з 1 грудня – 875 гривень та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення:

·для дітей віком до 6 років: з 1 січня – 755 гривень, з 1 квітня – 767 гривень, з 1 липня – 771 гривні, з 1 жовтня – 787 гривень, з 1 грудня – 799 гривень;

·для дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня – 901 гривні, з 1 квітня – 917 гривень, з 1 липня – 921 гривні, з 1 жовтня – 941 гривні, з 1 грудня – 957 гривень;

·для працездатних осіб: з 1 січня – 869 гривень, з 1 квітня – 884 гривень, з 1 липня – 888 гривень, з 1 жовтня – 907 гривень, з 1 грудня – 922 гривень;

·для осіб, які втратили працездатність: з 1 січня – 695 гривень, з 1 квітня – 706 гривень, з 1 липня – 709 гривень, з 1 жовтня – 723 гривень, з 1 грудня – 734 гривень.

При цьому законом встановлено, що розміри державних соціальних гарантій на 2010 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України. Тобто, Кабмін буде знову рубати ці “соціальні гарантії”, які передбачені для чорнобильців, одиноких матерів, тощо…

Статтею 53 встановлено на 2010 рік мінімальну заробітну плату:

·у місячному розмірі: з 1 січня – 869 гривень, з 1 квітня – 884 гривні, з 1 липня – 888 гривень, з 1 жовтня – 907 гривень, з 1 грудня – 922 гривні;

·у погодинному розмірі: з 1 січня – 5,2 гривні, з 1 квітня – 5,29 гривні, з 1 липня – 5,32 гривні, з 1 жовтня – 5,43 гривні, з 1 грудня – 5,52 гривні.

Керівників бюджетних установ зобов’язано забезпечити проведення індексації заробітної плати працівників відповідно до Закону України “Про індексацію грошових доходів населення”.

Стаття 54 вказує, що у 2010 році розміри мінімальної ординарної (звичайної) академічної стипендії для учнів професійно-технічних та студентів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації, учнів і студентів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, мають бути в розмірах, що діяли у грудні 2009 року. Керівники навчальних закладів повинні забезпечити проведення індексації стипендій учнів та студентів відповідно до Закону України “Про індексацію грошових доходів населення”.

(ст. 72): у 2010 році передача в оренду державного та комунального майна здійснюється виключно на конкурсних засадах, крім державного та комунального майна, що передається в оренду бюджетним установам; музеям; підприємствам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам під творчі майстерні); громадським організаціям ветеранів; громадським організаціям інвалідів; центрам професійної, соціальної реабілітації інвалідів та центрам ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів, а також підприємствам та організаціям громадських організацій інвалідів, яким визначена доцільність надання державної допомоги відповідно до статей 14-1, 14-2 Закону України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”; Пенсійному фонду України та його органам; державним видавництвам та підприємствам книгорозповсюдження; вітчизняним видавництвам та підприємствам книгорозповсюдження книжкової продукції, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру); релігійним організаціям для забезпечення проведення богослужінь, релігійних обрядів та церемоній.

Орендар, який належно виконує свої обов’язки за договором оренди нерухомого майна, строк дії якого закінчується, має право на продовження договору оренди на новий строк, але не більше ніж на два роки. Орендар, який має намір скористатися таким правом, повинен повідомити про це орендодавця не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди нерухомого майна.

У 2010 році нерухоме майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, правоохоронних і митних органів, що не використовується зазначеними органами для здійснення своїх функцій, може бути передано в оренду строком до 1 січня 2011 року.

(ст. 73): у 2010 році продаж визначених Законом України “Про особливості приватизації об’єктів незавершеного будівництва” об’єктів незавершеного будівництва здійснюється на відкритих аукціонах разом із земельною ділянкою, на якій розташовано об’єкт незавершеного будівництва.

Крім всього цього, слід звернути увагу читачів, що пунктом 5 Прикінцевих положень Закону про держбюджет доручено Кабінету Міністрів до 1 жовтня 2010 року вивчити питання запровадження соціальних карток з метою оптимізації діючої системи надання пільг окремим категоріям громадян. Тобто будуть думати: щоб таке виробити, щоб скоротити виплати населенню по пільгах, а відповідно – і самі пільги. Як то буде – не зрозуміло, але зрозуміло одне: проблем у пільговиків, якщо що придумають, буде через край.

____________________________________________________________

Публікація – 2010 рік



Коментарі закриті.