АДВОКАТСЬКЕ бюро
Кучерявого Олега Петровича

повний комплекс юридичних послуг, захист інтересів громадян і юридичних осіб

Тра

12

Підслідність НАБУ і ДБР

Автор: admin

В Україні останніми роками з`явилися нові правоохоронні органи: Національне антикорупційне бюро (НАБУ) та Державне бюро розслідувань (ДБР). У громадян вже досить здавна виникла зневіра до “традиційних” правоохоронних органів (міліції/поліції, прокуратури, тощо), тому вони, потрапляючи в ті, чи інші життєві ситуації, цікавляться можливістю звернення до цих нових органів. Тому, саме в зв`язку з надходженням від відвідувачів сайту та клієнтів численних запитань щодо такої можливості коротко розповімо про те, якою є підслідність цих органів, тобто – які злочини вони мають право розслідувати і з якого приводу до них варто звертатися, а з якого не варто.

 

 

Почнемо з НАБУ. Його детективи, разом з Спеціальною антикорупційною прокуратурою (САП) здійснюють досудове розслідування кримінальних корупційних правопорушень, передбачених наступними статтями Кримінального кодексу України (КК):

 

Стаття 191 – «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем».

Стаття 206-2 – «Протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації» (наприклад, привласнення майна підприємства, установи або організації з використанням підроблених або викрадених документів, печаток, штампів підприємства, установи, організації (може бути однією з форм так званого “рейдерства”).

Стаття 209 – «Легалізація (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом».

Стаття 210 – «Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету чи надання кредитів з бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням» (наприклад, коли бюджетні кошти призначаються для проведення ремонтних робіт на об’єктах соціальної сфери, а фактично використовуються для придбання нових меблів керівнику державного органу за його ж рішенням (мінімум на суму 500 прожиткових мінімумів для пра­цездатних осіб, встановлених законом на час вчинення злочину (станом на 01.01.2019 становить 960,5 тис. грн).

Стаття 211 – «Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупе­реч закону».

Стаття 354 – «Підкуп працівника підприємства, установи чи організації» (стосовно працівників юридичних осіб публічного права). Наприклад, надання хабара рядовому співробітнику будь-якого державного органу (окрім правоохоронних) за пришвидшення оформлення документів або вчинення інших дій на користь хабародавця.

Стаття 364 – «Зловживання владою або службовим становищем» (наприклад, свідоме пору­шення закону всупереч інтересам служби з метою отримання для себе або інших осіб матеріальних благ, якщо це спричинило матеріальну шкоду держа­ві на суму, яка в 100 і більше разів перевищує неоподаткований мінімум дохо­дів громадян (станом на 01.01.2019 – 96 050 грн).

Стаття 364-1 – «Зловживання повноваженнями службовою особою юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми» (наприклад, свідоме порушення закону всупереч інтересам служби з метою отримання для себе або інших осіб матеріальних благ, якщо це спричинило матеріальну шкоду держа­ві на суму, яка в 100 і більше разів перевищує неоподаткований мінімум дохо­дів громадян (станом на 01.01.2019 – 96 050 грн).

Стаття 366-1 – «Декларування недостовірної інформації» (наприклад, зазначення неправдивої інформації в електронній декларації, якщо така інформація відрізняється від достовірної на суму понад 250 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, встановлених законом на час вчинення злочину (станом на 01.01.2019 – 480 250 грн).

Стаття 368 – «Прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою» (наприклад, прийняття пропозиції (усно, письмово або в іншій формі) або безпосереднє одержання службовою особою хабара).

Стаття 368-2 – «Незаконне збагачення» (але цю статтю 368-2 КК визнано такою, що не відповідає Кон­ституції України (є неконституційною), згідно з Рішенням Конституційного Суду № 1-р/2019 від 26.02.2019).

Стаття 369 – «Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі» (наприклад, пропозиція (усно, письмово або в іншій формі) або безпосеред­нє надання хабара службовій особі).

Стаття 369-2 – «Зловживання впливом» (наприклад, обіцянка за певну винагороду незакон­но посприяти у вирішенні “проблемних питань” з іншою службовою особою).

Стаття 410 – «Викрадення, привласнення, вимагання військовослужбовцем зброї, бой­ових припасів, вибухових або інших бойових речовин, засобів пересу­вання, військової та спеціальної техніки чи іншого військового майна, а також заволодіння ними шляхом шахрайства або зловживання службо­вим становищем».

 

Але при цьому, НАБУ береться за розслідування цих злочинів, виключно в тих випадках, якщо вони вчинені нижчезазначеними посадовими особами (перелік у ілюстрації з сайту НАБУ):

 

 

Держбюро розслідувань (ДБР), на відміну від НАБУ, обмежене не видами злочинів, а виключно посадами осіб, щодо яких виникли підстави для проведення розслідування. Тобто, ДБР може розслідувати всі види злочинів, якщо вони вчинені нижчезазначеними посадовими особами:

 

І. Вищі посадові особи:

  • Президент України, повноваження якого припинено;
  • Прем’єр-міністр України, член Кабінету Міністрів України, перший заступник та заступник міністра;
  • Член Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення; Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення України;
  • Член Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного комітету України;
  • Голова Фонду державного майна України, його перший заступник та заступник;
  • член Центральної виборчої комісії;
  • народний депутат України;
  • Уповноважений Верховної Ради України з прав людини;
  • Генеральний прокурор України, його перший заступник та заступник;
  • Директор Національного антикорупційного бюро України;
  • Голова Національного банку України, його перший заступник та заступник;
  • Секретар Ради національної безпеки і оборони України, його перший заступник та заступник;
  • Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим, його перший заступник та заступник;
  • Радник або помічник Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України;
  • суддя;
  • працівник правоохоронного органу;
  • особа, посада якої належить до категорії “А”, крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності Національного антикорупційного Бюро України.

 

ІІ. Службові особи НАБУ та САП (крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності детективів підрозділу внутрішнього контролю НАБУ):

  • службові особи Національного антикорупційного бюро України;
  • заступник Генерального прокурора-керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури;
  • інші прокурори Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

 

ІІІ. Особи, які вчинили військові злочини, крім передбачених статтею 422 Кримінального кодексу України.

 

 

________________________________________________________________

 

 

Публікація – травень 2019 року

 

Зацікавила публікація?
  • Одержуйте нові публікації по RSS або E-mail.


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *