Сер
17
Лист ВАСУ по дітях війни і чорнобильцях
Вищий адміністративний суд (ВАСУ) видав судам чергову рекомендацію щодо розгляду та вирішення справ, пов’язаних із нарахуванням та виплатою соціальних платежів дітям війни та особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (лист ВАСУ від 13.06.2012 № 1483/12/13-12). Роз’яснення стосується строків звернення до суду з цих питань і повноважень суду щодо вирішення таких справ.
Щодо строків, то ВАСУ ще раз нагадує, що з вимогами щодо нарахування та виплати соціальних платежів дітям війни та особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи ці категорії громадян можуть звернутися до суду у шестимісячний строк, визначений статтею 99 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС). При чому, ВАСУ наголосив, що строки позовної давності, встановлені главою 19 Цивільного кодексу України, строки, визначені частиною другою статті 46 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, частиною другою статті 87 Закону України “Про пенсійне забезпечення”, Законом України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку”, до цих відносин не застосовуються.
Під час розгляду питання про повноваження суду при вирішенні таких справ ВАСУ вказує на необхідність враховувати позицію Верховного Суду України, викладену в постанові від 28 жовтня 2008 року, прийнятій у справі за позовом до Управління ПФУ в Овруцькому районі Житомирської області, Управління УПСЗН Житомирської ОДА, Обласного центру з нарахування та виплати пенсій та допомоги Головного УПСЗН Житомирської обласної державної адміністрації про стягнення сум виплат, передбачених Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.
У цій постанові Верховний Суд України, серед іншого, зазначив, що відповідно до статей 21, 105, 162 КАС адміністративний позов може містити вимоги щодо визнання незаконними рішення, дії чи бездіяльності відповідача, зобов’язання його вчинити певні дії, відшкодувати шкоду, заподіяну незаконним рішенням, дією чи бездіяльністю. Але, установивши, що відповідачі порушили норми права, які регулюють спірні відносини, адміністративний суд повинен визнати такі дії протиправними і зобов’язати відповідачів здійснити нарахування та виплату належних сум відповідно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення конкретних сум.
Це правило підлягає застосуванню під час вирішення питання про зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення.
Така от позиція вищих судових інстанцій. І якщо щодо строків така позиція ще піддається якомусь раціональному розумінню із правової точки зору, то зрозуміти – чому не можна стягувати недоплачені суми (а таке право й можливості прямо передбачені КАС) ніяк не вдається. Проте, доводиться з такою позицією, яку видно хтось вважає правовою, рахуватися.
Тобто, шановні діти війни й чорнобильці, можете далі подавати позови, що б суди виносили рішення, які ніхто не буде виконувати… Це, зрозуміло, у зворотньому сенсі, адже я не бачу на цей час жодного сенсу подавати такі позови, щонайменше – по дітях війни, і в тому числі з врахуванням такої позиції вищої судової влади. Якщо тільки з приводу якоїсь помилки при розрахунку…
______________________________________________________________
Публікація – серпень 2012 р.
______________________________________________________________
Доповнення 2013 року: Рівно через рік ВАСУ змінив свою думку і тепер вважає, що можна ставити питання про стягнення коштів. Більш детально читайте у матеріалі від 19 липня 2013 р. “Зміна способу виконання судових рішень по соціальних виплатах”
______________________________________________________________