Лис
25
Про права споживачів газу
В наші часи все більш актуальною стає тема
використання енергоносіїв. Канули в минуле радянські часи, коли можна було не дуже перейматися цим питанням, одержуючи електропостачання та газозабезпечення за копійки. А сьогодні ще й Євросоюз і МВФ вимагають від українського уряду підвищення цін на енергоносії. Та й наші олігархи сплять і бачать більш високі ціни для населення на газ та електрику. Але, чи мріють вони так само ще й про забезпечення дотримання прав споживачів у цій сфері?
Та чи потрібно воно їм? Адже, вони, стосовно постачання газу та електрики населенню – усюди цілковиті монополісти.
Хоча не можна сказати, що власники енергокомпаній геть нічого не роблять в цьому напрямку, та роблять здебільшого те, що змушені робити.
Сьогодні – про питання, які стосуються підвищення якості обслуговування споживачів природного газу.
В цілому, будь які питання якості обслуговування споживачів і природного газу в тому числі, як відомо, регулюються Законом України «Про захист прав споживачів». Окремо, щодо споживачів газопостачання ці питання також в тій чи інший мірі регулюються, зокрема, ще й такими діючими на цей час нормативними актами, про існування яких не всі споживачі навіть знають, чим газопостачальники вміло користуються:
– Законом України «Про житлово-комунальні послуги»,
– Законом України «Про засади функціонування ринку природного газу»,
– Правилами надання населенню послуг з газопостачання, затвердженими Постановою Кабміну України від 9 грудня 1999 р. № 2246;
– Постановою Кабміну України «Про забезпечення споживачів природним газом» від 27 грудня 2001 р. № 1729;
– Правилами роздрібної торгівлі та надання послуг з постачання скрапленого вуглеводневого газу для побутових потреб населення та інших споживачів, затвердженими Постановою Кабміну України від 20 листопада 2003 р. N 1790;
– Положенням про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженим Наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 р. N 619;
– Листом Національної комісії регулювання електроенергетики до НАК НАК “Нафтогаз України” від 11.12.2002 р. N 05-39-11/3828 «Щодо повірки побутових лічильників природного газу».
Крім того, нещодавно, а саме 20 червня 2013 року, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (тепер вона називається саме таким чином, далі – НКРЕ) видала ще один обов’язковий до виконання газпостачальними організаціями нормативний акт – постанову від 20.06.2013 р. № 709 «Про підвищення якості обслуговування споживачів природного газу» (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 червня 2013 р. за № 1088/23620).
Цим листом НКРЕ, відповідно до Закону України “Про засади функціонування ринку природного газу”, постановила, що так звані, «гарантовані постачальники» (це, напевне, придумали таке більш-менш гарне словосполучення заміст слова «монополіст») природного газу повинні забезпечити:
• розміщення на своєму веб-сайті інформації щодо прав побутових споживачів природного газу (фізичних осіб) та установлених роздрібних цін на природний газ для таких споживачів, а також щорічно до 1 березня кожного року доведення до відома цих споживачів відповідної інформації в платіжних документах для розрахунків за послуги з газопостачання;
• розміщення на своєму веб-сайті інформації щодо прав споживачів природного газу (юридичних осіб або фізичних осіб – підприємців) та установлених цін на природний газ для таких споживачів, а також щорічно до 1 лютого кожного року доведення до відома цих споживачів відповідної інформації в платіжних документах для розрахунків за надані послуги з газопостачання;
• надання на запит споживача в установлений законодавством строк інформації щодо обсягів спожитого природного газу в минулому та поточному роках, а також стану розрахунків за спожитий природний газ;
• публікування у засобах масової інформації та на веб-сайті детальної інформації про зміну цін на природний газ за п’ять днів до введення їх у дію, а також доведення зазначеної інформації до відома споживачів (наш уряд все ж явно готується до підвищення цін на газ).
Постановою навіть передбачена спеціальна форма інформації, що доводиться гарантованим постачальником природного газу до відома споживача природного газу – фізичної особи у платіжному документі. Там обов’язково має бути зазначено, зокрема:
• обсяг спожитого Вами природного газу у попередньому році, у тому числі за перше півріччя попереднього року;
• величина роздрібної ціни на природний газ, спожитий Вами у попередньому році, а також роздрібна ціна, визначена Вам на поточний рік;
• розмір існуючої переплати або Вашої заборгованості на 01 січня поточного року на Вашому особовому рахунку.
Там має бути і інша детальна інформація про порядок розрахунків та отримання інформації, основні права споживача, контактна інформація, тощо (повний зміст форми можна подивитися у постанові НКРЕ).
Передбачена постановою і форма інформації, що доводиться до відома споживача природного газу (юридичної особи або фізичної особи – підприємця) гарантованим постачальником природного газу у платіжному документі – також можна подивитися у постанові.
І наостанок – адреси (посилання) сайтів та фактичні фізичні адреси окремих обласних газопостачальних компаній та НКРЕ:
• сайт ПАТ «Чернівцігаз» (на сайті навіть адресу підприємства знайти не вдалося, але воно знаходиться за адресою: 58009, м. Чернівці, вул. Вінниченка, 9-А, тел. (03722) 4-06-27);
• сайт ПАТ «Вінницягаз» (на сайті контактні дані і адреса зазначені у доступній формі: 21012, Україна, м. Вінниця, пров. Щорса, 24, тел. (0432) 27-80-92, тел/факс: (0432) 27-88-82, гаряча лінія (0432) 68-82-60));
• сайт ПАТ «Хмельницькгаз» (на сайті контактні дані і адреса зазначені у доступній формі: 29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41; диспетчерська служба (0382) 71-04-83);
• сайт Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (НКРЕ). Адресу також на сайті не вдалося знайти, хоча там навіть погоду показують.
____________________________________________________________
Публікація – листопад 2013 року