Вер
7
Про критерії прийнятності скарг до Європейського суду
Наш сайт неодноразово публікував матеріали, пов’язані з порядком подачі заяв (скарг) до Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) і розглядом цих справ в ЄСПЛ (рубрика сайту – «Европейский суд»). У зв’язку із запитаннями, що часто надходять, ще раз коротко конкретизуємо – які саме скарги розглядає ЄСПЛ?
ЄСПЛ – це міжнародний суд, що розглядає виключно скарги фізичних і юридичних осіб на порушення їхніх прав, гарантованих Європейською Конвенцією з прав людини (далі – Конвенція). Конвенція – це міжнародний договір, згідно з яким багато держав Європи прийняли на себе зобов’язання дотримувати низки основних прав людини. Охоронювані права перераховані в тексті самої Конвенції, а також у Протоколах до неї за №№ 1, 4, 6, 7, 12 і 13. Варто мати на увазі, що ці протоколи підписані не всіма країнами, що ратифікували Європейську конвенцію й відповідно не на всі такі країни поширюється їхня (протоколів) дія.
ЄСПЛ розглядає не всі скарги. Його повноваження обмежені встановленими Конвенцією критеріями прийнятності, які визначають, хто, коли та з якою скаргою може звернутися до ЄСПЛ. Оскільки ЄСПЛ визнає неприйнятними більше, ніж 90% скарг, з тих, що надійшли на розгляд, Ви повинні спочатку переконатися, що Ваша скарга відповідає критеріям прийнятності, перерахованим нижче.
ЄСПЛ може розглянути Вашу скаргу лише в таких випадках (мають бути дотримані всі нижчезазначені правила):
- якщо йдеться про порушення одного або декількох прав, закріплених у Європейській Конвенції й/або Протоколах до неї;
- якщо скарга спрямована проти держави, що ратифицировала Конвенцію або відповідний Протокол (Список ратифікацій можна знайти за адресою www.echr.coe.int/applicants);
- якщо скарга стосується подій, за які несуть відповідальність державні органи (органи законодавчої, виконавчої, судової влади та ін.); ЄСПЛ не приймає до розгляду скарги, спрямовані проти приватних осіб або приватних організацій;
- якщо скарга стосується дій або подій, що мали місце після ратифікації державою Конвенції або відповідного Протоколу (Дати ратифікації по кожній державі можна знайти за адресою www.echr.coe.int/applicants);
- якщо Ви особисто й безпосередньо є жертвою порушення одного або більше основних прав (ви маєте «статус жертви»);
- якщо Ви дали можливість державним органам усунути порушення усередині країни («вичерпання засобів внутрішнього правового захисту»); ця вимога звичайно означає, що перед зверненням до ЄСПЛ Ви підняли цю проблему в національних судах і дійшли до вищої судової інстанції, якій підсудна ця справа. При цьому Ви дотримувалися всіх процесуальних вимог, включаючи строки позовної давності й строки подачі скарг. Разом з тим, Ви не зобов’язані задіяти явно неефективні засоби правового захисту або засоби, які виходять за рамки звичайної процедури оскарження, наприклад, звертатися до органів, які не мають повноваження виносити обов’язкові до виконання рішення або не додержуються чітко встановлених процедур. До таких неефективних засобів у деяких випадках може бути віднесене навіть звернення у національні судові інстанції, але визначати таку неефективність досить складно й можливо тільки в конкретних випадках;
- якщо Ви подали в ЄСПЛ повну скаргу не пізніше, ніж протягом шести місяців з моменту винесення остаточного рішення. Шестимісячний строк звичайно відлічується від дня винесення рішення вищим компетентним органом державної влади або судом (який виніс остаточне рішення), або від дня одержання цього рішення Вами або Вашим адвокатом. Якщо для конкретної скарги немає ефективного засобу захисту, шестимісячний строк відлічується від дати події або рішень, що оскаржуються. Плин шестимісячного строку переривається тільки при надходженні до ЄСПЛ повної скарги, що відповідає вимогам статті 47 Регламенту суду. Цей строк закінчується в останній день шестимісячного періоду, навіть якщо він припадає на неділю або святковий день. Таким чином, заповнений формуляр скарги з додатком всіх необхідних документів повинен бути відправлений в ЄСПЛ не пізніше останнього дня шестимісячного строку. Подбайте про те, щоб він був завчасно відправлений до ЄСПЛ поштою;
- якщо Ваша скарга підтверджена вагомими доказами: Ви повинні довести обґрунтованість Ваших тверджень, зрозуміло виклавши факти й підкріпивши їх відповідними документами, рішеннями, медичними висновками, показаннями свідків і інших матеріалів;
- якщо Ви можете навести аргументи на користь того, що факти, що є предметом Вашої скарги, являють собою необґрунтоване втручання в реалізацію одного або декількох основних прав. Нема сенсу скаржитися на те, що якесь судове рішення національного суду є «неправильним», або що національний суд припустився «помилки», оскільки ЄСПЛ не є апеляційною або касаційною інстанцією стосовно національних судів, він не скасовує й не переглядає їхні рішення, не перевіряє правильність (по суті) рішень національних судів.
- якщо Ваші скарги раніше не були предметом розгляду в ЄСПЛ або в іншій міжнародній інстанції.
- Врахуйте, що щороку ЄСПЛ одержує десятки тисяч скарг. Він не має можливості розглядати несуттєві або повторні скарги, скарги, які не мають особливої значимості й не стосуються питань, які б заслуговували на розгляд у міжнародному контрольному органі. Тобто, ЄСПЛ може відхилити скаргу навіть виходячи з її дріб’язковості. Скарга також буде відхилена, якщо вона містить лайку або образи.
Детальніше можна почитати в статті «Правочинність і прийнятність по зверненнях до Європейського суду».
Для визначення правочинності й прийнятності саме Вашої скарги Ви можете звернутися до адвоката.
_______________________________________________
Адвокатське бюро надає послуги по консультаціях з визначення прийнятності звернень і по підготовці заяв-скарг фізичних і юридичних осіб до Європейського Суду проти Україні та Росії, а також фізичних і юридичних осіб України та Росії проти інших країн – учасників Європейської Конвенції.
Також надаються послуги з юридичного перекладу англомовних документів Європейського суду (й інших юридичних документів теж) на українську і російську мови.
Такі платні послуги надаються очно або засобами електронної пошти.
_______________________________________________
Публікація – вересень 2015 року
А Ви можете зробити такий висновок про приемність скарги? І якщо можете, то яким чином це можна зробити?
Сюзанна, як і інші адвокати, що мають досвід роботи по скаргам до ЄСПЛ, я можу зробити попередній висновок про приємність скарги до ЕСПЛ. Остаточний висновок щодо цього, як Ви певно розумієте, все ж залишаеться за ЕСПЛ. Це можливо зробити також з використанням засобів електронної пошти (адреса – на сторінці “Контакты”. Перелік послуг через інтернет – на сторінці “Услуги средствами Интернет“.